De terugreis

Het einde van de vakantie. Het voordeel van zo lang weg gaan is dat je wel echt helemaal uit je normale ritme bent, en na zoveel weken toch ook genoeg dingen mist van thuis om het niet erg te vinden om weer terug te gaan.

We missen de huisdieren, Gijs mist zijn eigen bed en de douche waar hij fatsoenlijk in past, Evelien mist het eten van groente (groente in maaltijden is zeldzaam hier 😉 ).

Tijd dus om de koffers weer in te pakken en naar huis te gaan. Dit keer wilden ze ons weer een ‘krappe’ transfer geven, gebaseerd op de vliegtijd, maar gelukkig was Evelien zo slim om te liegen over de tijd dat we vertrekken, dus we zullen nu wel gewoon ruim op tijd zijn. Het tempo van hoe het hier werkt, de efficiëntie, is niet echt super, dus wij zijn liever eerder op het vliegveld dan dat we het maar net halen, zoals gisteren.

We begonnen met het ontbijt in het hotel. Dat was in buffetvorm en prima te doen, alsof ze het wisten waren er zelfs groenten!

Daarna nog rustig aan gedoucht en ingepakt en dan om 11 uur met de transfer richting het vliegveld. We hadden eigenlijk gevraagd om de transfer van een uur later, maar die zat al vol. Dan nog maar wat eerder. We zijn blij dat we daarvoor gekozen hebben, want ook deze vertrok laat, omdat er mensen te laat waren waar we op moesten wachten.

Wel wat tijd over op de luchthaven, maar we hebben liever de tijd nog een hapje te eten en wat te winkelen, dan dat het haasten is.

De vlucht van Santiago naar Parijs duurt 14 uur. Dan hebben we een uur, eigenlijk maar 40 minuten, om over te stappen op de vlucht van Parijs naar Amsterdam. Weer een flink lange zit dus. Het is met Air France. Met KLM, waar we wel voorkeur voor hebben, konden we ook, met tussenstop in Buenos Aires en dan naar Amsterdam, maar dat was 200 euro p.p. duurder, vandaar deze keuze. In totaal zijn we 21 uur onderweg, maar dat is wel incl. Het tijdsverschil dat in dit geval negatief uitpakt, daar raken we ook een paar uur in kwijt. Morgenmiddag landen we dus pas op schiphol.

Vliegen op deze dagen houd dus ook in dat Gijs jarig zal zijn in het vliegtuig. Hij wilde dat zelf, op deze datum vliegen, stiekem hoopt hij op een upgrade. Of dat gaat lukken weet ik niet, tot nu toe zijn alle vluchten die we gehad hebben nog echt volledig vol geweest. Het is hier nu ook zomervakantie, dus mensen reizen veel op het moment.

De rij voor de bagageafgifte op het vliegveld in Santiago was 1 uur. En dan heb ik de tijd dat we voor de rij officieel open ging en wij er ook al stonden er nog niet bij gedaan. De rij voor de douane was 45 minuten. De rij voor de tassencontrole 15 minuten. De gate die we moesten hebben was 12 minuten lopen. Je raad het al, 5 minuten voor het boarden begon stonden we bij de gate. Wij blij dat we niet laat vertrokken zijn en niet achteraan in de rij stonden.

We hopen dat we de overstap in Parijs gaan halen, daar hebben we maar 40 minuten voor, voor de gate sluit.

Uiteindelijk kwam onze vlucht later aan, het duurde langer voor we uit konden stappen en we zaten ook nog eens niet voorin hetvliegtuig. Haasten dus, we haddenmaar 10 minuten vanaf het moment dat we uitstapten, tot het boarden zou stoppen, de gate zou sluiten. Een enorme sprint dus, Evelien maakte nog een buikschuiver waarna Gijs haar aan dr tas weer omhoog tilde. We hebben personeel gevraagd om rijen over te mogen slaan bij de security en douane, en uiteindelijk weer een enorme sprint naar de gate, we hebben het gered!

Nu dus het laatste stukje vliegen, van Parijs naar Amsterdam. Daar staan de ouders van Evelien ons als het goed is op te wachten.