Amsterdam

Toerist in eigen hoofdstad, zo vaak doe je dat niet! Maar het is de moeite waard om het toch een keer te doen! In april ging ik gezellig met mijn moeder een paar dagen naar Amsterdam. We sliepen in het NH City Center, op loopafstand van het centrum, fijne bedden, goede service. Een prima uitvalsbasis om de rest van de stad te verkennen! Onze kamer keek uit op de Stadhouderskade en de kruising met het Leidseplein.

De eerste dag moesten we er eerst zien te komen. We hadden besloten met de trein te gaan. Een avontuur op zich, want de laatste keer dat ik mij kon herinneren met een trein gereisd te hebben, was in 2006. En toen was er nog geen ov chipkaart en ging er nog een directe intercity naar Amsterdam vanuit Zeeland. Helaas is dat niet meer het geval. We hadden via de spoordeelwinkel voordelige treinkaartjes kunnen vinden, en na wat zoeken hoe alles werkt (moet je met zo’n kaartje ook inchecken? – nee dus, er staat al een datum op, haha), zijn we met de trein aangekomen in Amsterdam!

We hadden besloten om alles in lekker rustig tempo te bekijken, we hebben het allebei druk en hoewel stedentrips niet bekend staan om uitrusten, hebben we toch genoeg rust gepakt.

Nadat de trein aangekomen was hebben we wat gewinkeld, lekker geluncht en toen op ons gemak richting het hotel gelopen. Daar waren we iets aan de vroege kant, dus hebben we in het restaurant bij het hotel nog een bakje koffie gedronken tot we in de kamer konden. Nadat we daar de spullen gezet hadden en even hadden opgefrist, hebben we nog gewandeld door de binnenstad. Marktjes, de grachten. Even nog wat (toeristische) sfeer mee pakken.

De tweede dag hadden we kaartjes voor madame Tussaud. We hadden vooraf kaartjes gekocht met de jumbo dagje uit actie. Ik was er zelf nog nooit geweest. Hoewel het wel leuk was, vonden we het qua tijd dat je er doorheen liep tegenvallen, je loopt er eigenlijk toch nog vrij snel doorheen. Als we de volle prijs hadden moeten betalen had ik het denk ik niet echt waard gevonden om er heen te gaan.

Daarna zijn we naar de rondvaartbootjes gegaan. Ook daarvoor hadden we kaartjes. We hebben een rondvaart met audiotour gedaan, hadden gezellige mensen op de boot, goed weer, niet te volle boot en lekker genoten van het rustmomentje, het even zitten en toch alles zien.
Een leuke manier om meer over de grachten en de grachtenpanden van Amsterdam te weten te komen, zonder zelf moe te worden.

’s middags hebben we weer te voet de stad verkend, het was heerlijk weer om te wandelen. Zonnig, maar niet te warm om lekker actief te zijn. We zijn onder andere in het Vondelpark geweest.

De volgende ochtend zijn we, na de wandeling van het hotel naar het station, richting huis gegaan, omdat voor mij de dag erna het volgende reisje alweer in de planning stond.