Wenen

Als cadeau voor de verjaardag van mijn schoonmoeder, werd er besloten om met z’n allen een stedentrip te gaan maken. Makkelijker gezegd dan gedaan, want mijn schoonouders hebben al heel wat afgereisd, en de makkelijk (en goedkoop) te bereiken plekken, hebben ze dus over het algemeen al gezien. Nadat er nog wat andere opties afvielen op bereikbaarheid, werd de bestemming uiteindelijk Wenen. Zelf wist mijn schoonmoeder dat nog niet, tot we daadwerkelijk op Schiphol stonden.

Voor haar verjaardag kreeg ze een koffer vol tips, maar helaas maar weinig hints over de bestemming, vond ze zelf! Het bleef dus echt een verrassing tot op het laatste moment!

Op vrijdag haalden mijn man en ik mijn schoonouders op en hebben ze naar het vliegveld gebracht. Mijn schoonzus en zwager gingen daar ook op eigen gelegenheid heen, in een restaurantje op het vliegveld spraken we af om een bakje koffie te drinken en de bestemming te onthullen.

De eerste dag ging vooral op aan de heenreis, we vlogen rond de middag, hebben de trein genomen naar het centrum. Het appartement was op loopafstand van het centraal station. We waren om een uur of drie in het appartement. Met een groep van 7 man ben je toch wat minder vlot dan wanneer je met maar 2 personen bent. Eerst dus even bijkomen en boodschappen doen, zodat er eten in het appartement zou zijn voor het weekend. Daarna zijn we gaan wandelen naar de bezienswaardigheid die het dichtst bij het appartement lag. Belvedere. We zijn er niet in geweest, maar hebben door de tuinen gewandeld.

Belvedere, wenen

Belvedere, Wenen

De tweede dag zijn we naar het centrum gelopen, waar we eerst pasjes voor de metro gekocht hebben. Hoewel alles dicht bij elkaar ligt, was het toch wel fijn om je zonder elke keer voor 7 personen kaartjes te moeten regelen te kunnen verplaatsen met de metro.

Vervolgens hebben we kaartjes gekocht voor de rondleiding bij de muzikverein, het gebouw waar jaarlijks het nieuwjaarsconcert gehouden wordt. Die rondleiding begon echter pas in de middag, dus eerst was er nog genoeg tijd om andere dingen te doen. Zoals de Karlskirche bezoeken. Daar kun je door de kerk lopen en met de lift naar boven om van dichtbij de plafondschilderingen te bewonderen, en het uitzicht over de stad. Vooraf hadden we gelezen dat het uitzicht niet mooi zou zijn omdat er gaas en hekken voor zouden zitten, maar daar was bij ons geen sprake van. Het uitzicht was prima!

Karlskirche, Wenen
Uitzicht vanaf de Karlskirche, Wenen

Vervolgens zijn we lekker koffie met Weense lekkernijen gaan eten in een restaurantje, en daarna naar de Muzikverein voor de rondleiding, waar je helaas geen foto’s mocht maken.

Daarna zijn we met de metro richting Hofburg gegaan. Het winterpaleis van de Keizer. Onderweg kwamen we langs het Rathausplein waar op dat moment een promotie was van een streek of provincie. Muziek, lederhosen, wijn, festiviteiten. Genoeg te doen en te zien, dus daar hebben we ook even rondgekeken.

Rathausplatz, Wenen

Daarna zijn we doorgelopen naar Hofburg, waar we ook niet in geweest zijn, maar wel langs en door de tuinen gewandeld hebben.

Hofburg, Wenen

’s avonds zijn we uit eten geweest, voor de meesten een schnitsel, voor mij een veganistische oostenrijkse specialiteit, die erg apart was haha. Het was niet vies, zeker niet. Maar het leek meer een bijgerecht dan een hoofdgerecht, een soort vreemde Oostenrijkse pasta met ui en salade.

De volgende dag zijn we naar het Albertina museum geweest. Een museum waar kunst hangt van bekende schilders zoals Monet en Rubens. Wij gaan niet zo vaak naar museums, maar dit was een erg leuk en afwisselend museum om in rond te kijken. Hoewel er ook vreemde exposities waren, die wij niet echt snapten… Maar ook dat is kunst.

Albertina Museum, Wenen

Na het museumbezoek hebben we een restaurantje gezocht om te lunchen. Vervolgens zijn we naar het Prater gegaan, een soort permanente kermis met een heel oud reuzenrad. In dat reuzenrad hebben we een rondje gedaan. Mooi uitzicht over de stad en het reuzenrad zelf is ook leuk om naar te kijken. In de bakjes voor en na ons werden bijvoorbeeld tafels ingericht voor een familieuitje, en een afspraakje. Je kon de bakjes namelijk ook voor een bepaalde tijd huren voor een feestje, afspraakje of vergadering.

Prater, Wiener Riesenrad, Wenen

Die avond aten we bij een italiaans restaurant. Het eten was prima, maar de service viel tegen. Ik kreeg namelijk al vrij snel, toen de drankjes gebracht werden, een dienblad met cola vol over mij heen. Het droogt wel op, maar plakt dan verschrikkelijk. Echt lekker zit je dan ook niet!

Onderweg van en naar het restaurant liepen we weer langs allerlei bezienswaardigheden. Eigenlijk overal waar je loopt zie je wel bijzondere gebouwen in Wenen. Het is een schone stad die goed onderhouden is.

Michaelerplatz, wenen

De laatste dag vlogen wij pas ’s avonds terug naar Nederland. Genoeg tijd dus om nog wat te doen! Omdat Schönbrunn in het weekend vrij druk schijnt te zijn, kregen wij de tip dat op maandagochtend te doen. Een goede tip, want het werd pas druk toen wij er weg gingen! We hebben de basis tour door het zomerpaleis gedaan, dan mag je zelf door een aantal kamers lopen met een audiotour. Informatief, goed te doen, een ook precies lang genoeg om echt leuk te zijn. Daarna hebben we nog een tijd gewandeld door de tuinen. Ook daar is genoeg te zien!

Schonbrunn, Wenen
Tuinen van Schonbrunn, Wenen

In de middag is iedereen van ons gezelschap nog even zijn eigen gang gegaan. Zelf zijn wij met mijn schoonzus op een terrasje gaan zitten. Eind van de middag hadden we afgesproken op het centraal station (waar we onze bagage in kluisjes hadden gedaan deze laatste dag), om dan samen weer met de trein naar het vliegveld te gaan. Na een mooie vlucht tijdens de zonsondergang, kwamen we ’s avonds laat weer in Nederland aan.